Ingår i temat
NO + CHOKLAD = SANT
Läs senare

Choklad kan ge smak för kemi

Vardagsankuten kemi ökar elevers intresse för ämnet, visar Karolina Bromans forskning.
– Choklad är ett bra exempel som finns överallt och ofta syns i media.

av Karin Björkman
19 Dec 2016
19 Dec 2016

”Mörk choklad är bra för hälsan.” ”Sju härliga anledningar till att du ska äta choklad.” ”Nej, rödvin och choklad är inte så ’nyttigt’ som det sägs.” Åtskilliga är de löpsedlar och artiklar som handlar om chokladens välgörande eller överdrivna effekter. I livsmedelsaffärerna trängs chokladkakor av olika märken och kakaohalt.

– Choklad är, precis som vin, något som gärna lyfts fram i media. Den ena veckan är det bra för oss och nästa vecka dåligt, säger Karolina Broman som är lektor i kemididaktik vid Umeå universitet.

Själv har hon sedan länge ett stort intresse för choklad och har, som gymnasie­lärare i biologi och kemi, använt det i undervisningen.

– Mina elever visste redan på den tiden att jag var förtjust i choklad.

Förr fanns inte så många olika sorters choklad, det var mest ljus eller mörk. Numer finns det, precis som med öl och vin, en hel vetenskap om det som vi äter, dricker, njuter av och vill veta mer om, på­pekar hon.

Recept #1 Klassisk kladdkaka

100 g smör
2 1/2 dl strösocker
1 krm vaniljsocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 krm salt

  • Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 22 cm
    i diameter.
  • Smält smöret i en kastrull. Vispa hastigt ihop socker, vaniljpulver och ägg luftigt i en bunke.
  • Blanda ihop mjöl, kakao och salt, rör ner det med smöret i äggsmeten.
  • Häll smeten i formen.
  • Grädda i mitten av ugnen i 17–20 minuter tills den är lös i mitten men färdig i kanterna.

– Det finns nog ingen som inte vet vad choklad är. Du kan knappt slå på tv:n utan att se ett bakprogram där någon häller ut choklad på ett bakbord och tempererar den. Den ska svalna med lagom hastighet för att bli bra.

Karolina Broman disputerade, för snart två år sedan, på en avhandling om kemi-ämnet på gymnasiet. Där undersökte hon bland annat vad eleverna tycker om ämnet. Hennes resultat visar att många elever tycker att kemi är intressant och relevant, att de vill ha mer laborationer och att ämnet ska vara vardagsanknutet.

– Det gäller att visa på intressanta och relevanta områden så att eleverna ser att kemin inte bara finns i klassrummet. Det kan vara saker som finns i hemmet, vad de äter och dricker eller vad som händer i kroppen när de tränar eller tar mediciner. Jag brukar ta energidryck som exempel på sådant som elever uppfattar som intressant och relevant.

Hon tar ett annat exempel som knyter ihop vardagen och kemin: hundar och katter som inte får äta choklad? Är det sant eller en skröna?

– Det är sant och det finns en kemisk förklaring till det. Teobromin, som är en kemisk förening i choklad, är giftig för hundar och katter. Men vi människor har ett enzym i kroppen som gör att vi kan bryta ner den.

Även yngre elever kan tycka att ämnet är intressant. Många har hört vuxna prata om att man blir lycklig av choklad. Det är spännande att prata om varför, tycker Karolina Broman.

Med dem passar det också bra att jämföra vad som händer med smaken i olika temperaturer.

– Om man äter en chokladbit när det är kallt på vintern blir känslan i munnen lite kletig.

Prova att lägga en bit choklad i frysen och jämför hur det är att äta kall choklad och rumstempererad, tipsar hon.

– För de äldre eleverna är det de kemiska strukturerna och hur ämnena påverkar kroppen som är spännande.

Det finns en hel del annat intressant som har med choklad att göra och som går att spåna vidare om, tycker Karolina Broman och tar en artikel som handlar om korrelationen mellan hur mycket choklad som konsumeras i ett land och antal Nobelpristagare som exempel.

– Naturligtvis hänger det inte direkt ihop, men det kan vara kul att hitta sådana kopplingar. Man kan ju diskutera statistiken och vad det är som gör att saker hänger samman statistiskt.

Förresten var det Carl von Linné som 1753 gav kakaoträdet det latinska namnet Theobroma cacao, vilket betyder gudarnas mat.

– Som lärare kan man prata om det också.

Finns det några problem att använda choklad i skolan?

– Det kan naturligtvis finnas allergiker och diabetiker. Men att prata om choklad tror jag alla uppfattar som intressant och relevant.

Sprider forskning

Karolina Broman arbetar som lektor i kemididaktik på Umeå universitet. En uppgift är att sprida forskning. På Forskning à la carte kan lärare ”beställa” en forskare från Umeå universitet som kommer ut och håller en föreläsning i ett naturvetenskapligt ämne. Det är, förutom eventuell resekostnad, gratis för skolorna. Målgruppen är främst högstadiet och gymnasiet.
www.teknat.umu.se.

Karolina Broman är också en av fem ämnesdidaktiska ambassadörer på Nationellt centrum för natur­vetenskapernas och teknikens didaktik, Natdid. En del av uppdraget handlar om att träffa lärare.
– Att möta lärare är det bästa jag gör. Vi från universitetet kan åka ut till skolor. Det går bra att kontakta Karolina Broman på adressen: karolina.broman@umu.se.

Intresserad av artikeln från The New England Journal of Medicine som nämns i artikeln? Den heter ”Chocolate Consumption, Cognitive Function and Nobel Laureates” och finns att läsa här.

Tyvärr finns det inte så mycket material med vardagsanknutna laborationer på svenska än. Men kan man tänka sig att läsa engelska så finns hur mycket som helst, säger Karolina Broman och tipsar om den amerikanske webbsidan How Stuff Works.

– Här finns mycket roligt att fundera vidare på. Intresserade lärare får gärna höra av sig så kan vi kanske producera ett material.

Blir man glad av choklad? Frågan är svår att svara ja eller nej på rent kemiskt, anser Karolina Broman.

– Jag blir det av måttliga mängder. Det finns naturligtvis kemiska förklaringar till det som händer i kroppen. Choklad består av cirka 400 kemiska föreningar och det är inte ett färdigforskat område. En del handlar kanske om sammanhanget, att man unnar sig en bit när man kommer hem och sätter sig i soffan, före­slår hon.

– Jag tror inte att vi har sett den sista löpsedeln om choklad. Det forskas om det hela tiden.

ur Lärarförbundets Magasin