Läs senare

Dags att kapa snubbeltråden

av Karin Södergren
30 Okt 2017
30 Okt 2017

Det är lika bra jag erkänner direkt: jag var en elev som ofta började gäspa när jag slog upp matematikboken. När jag skulle göra läxan hemma vid köksbordet hände det att jag somnade med huvudet mellan procent och division. Och det var inte för att jag hade sovit för lite.

Men det här var på 70-talet när ingen hade hört talas om vikten av att prata matematik. Ingen lärare hade gått Matematiklyftet och ämnesdidaktiken var inte uppfunnen. Det var tyst räkning som gällde. Och när jag fastnade på ett tal – och det var stup i kvarten – satte jag handen i vädret och väntade och väntade. Eller låtsades förstå. Och så gick åren …

Tyvärr tycks alltför många elever fortfarande fastna i liknande fällor. Varje år misslyckas omkring 15 000 av eleverna på gymnasiet att ta sin examen. Hälften av dem faller på målsnöret – de saknar bara några få poäng. Och ofta är det just matematiken de snubblar på, visar en färsk analys från Skolverket. På yrkes­programmen är det så många som en av tre som gör just det.

Därför blir jag glad när jag får höra om lärare som Maria Hilling- Drath i Skövde, som är med i reportaget på sidan 20 i detta nummer. Hennes envisa tro på elevernas förmåga gör att ingen kommer undan. Genom samtal och problemlösning får hon siffrorna att hålla sig på mattan. På så vis kan de inte växa till skyhöga berg, omöjliga att klättra över.

Det är med skräckblandad förtjusning och en stor portion ödmjukhet som jag åtar mig uppdraget att leda denna tidning. Hör gärna av er med synpunkter på det vi skriver. Hjälp mig och redaktionen med idéer och tips! Kanske kan vi skriva om ditt klassrum nästa gång?

ur Lärarförbundets Magasin