Läs senare

Damm, skratt och IT – i linje med läroplanen

04 Feb 2013

Foto: Helga JonssonJag inser att jag inte är 25 år längre när jag kryper fram under ett datorbord efter att ha suttit hopkrupen tillsammans med två elever och en surfplatta för att undervisa om addition och subtraktion. Men lite knak i lederna ska väl inte hindra mig från att ta del av det fantastiska som händer när elever lär nytt och prövar sig fram i den digitala världen.För mig har användandet av digitala verktyg varit vägen till djupare förståelse för läroplanen och dess skrivningar. Ju mer jag har jobbat med datorer, GPS och surfplattor tillsammans med eleverna, desto mer har jag varit tvungen att förstå verktygens plats och funktion i undervisningen. Numera har läroplanen börjat lossna och insikten att verktygen ska användas är glasklar.

När jag tittar på min undervisning upptäcker jag att datorer och surfplattor används mer i engelskan och svenskan än vad de gör i matematiken, vilket förbryllar mig en aning. Varför är det så och vilken väg ska jag ta för att de ska bli lika självklara i matematiken?

När eleverna använder en Ipad eller en app under mattelektionen, för det gör de, kompletterar verktyget den traditionella undervisningen alldeles utmärkt. Innehållet i appen skapar intresse och förförståelse hos eleverna när de får utforska det matematiska innehållet som de sedan kan utveckla tillsammans med kompisarna och mig.

Kommunikation, skapande och kreativitet är självklara delar när eleverna använder digitala verktyg i sitt lärande. Elevernas matematiska diskussioner tar också fart utan att de ens märker det då de reflekterar och analyserar det matematiska innehållet som synliggörs. Tidigare var det mycket tystare i mitt klassrum. Nuförtiden vore det slöseri att låta en knappnål falla till golvet. Ingen skulle höra den och risken är stor att nålen faller rakt ner på en grupp elever. Med surfplatta eller bärbar dator i handen lägger en del av eleverna sig gärna på golvet, under datorborden eller kryper upp i en av klassens fåtöljer. Det fnissas och diskuteras en hel del bland dammråttor och datorsladdar samtidigt som eleverna arbetar med det som läroplanen säger att de ska arbeta med.

För en medelålders fröken är det som sagt inte helt lätt att kravla sig ner på alla fyra. Att sedan kravla sig upp igen är ännu jobbigare. Men jag ler, dammar av mig och lämnar eleverna under datorbordet där skratt, sladdar, dammråttor, elever och lärande samsas i en enda stor härlig röra.

ur Lärarförbundets Magasin