Läs senare

Han är matematikens Jamie Oliver

Vem som helst kan numera få en tre minuter lång lektion i gymnasiematte på Youtube. Matematiklärare Mikael Bondestam får det att se lika lätt ut som när kändiskocken rör i grytorna.

Foto: Gabriel LiljevallHur kom du på den här idén?
– En dag köpte jag en lax och när jag kom hem hade jag ingen en aning om hur jag skulle rensa den. Då sökte jag på Youtube och hittade riktiga proffs som visade hur jag skulle göra på ett jättebra sätt. Eftersom jag är mattelärare blev jag nyfiken och sökte på A-kursen i matte. Det fanns inte ett enda klipp på svenska. Då bestämde jag mig för att börja hjälpa eleverna.

Hur gör du?
– Jag komprimerar det jag vill att eleverna ska komma ihåg till ungefär tre minuter långa klipp. Sedan ställer jag mig vid en whiteboard på mitt lilla rum och filmar när jag skissar och förklarar olika kursavsnitt.

Kan undervisning på Youtube fungera i andra ämnen?
– Ja, det tror jag. Fysiklärare skulle till exempel kunna förklara formler och det skulle nog funka bra i kemi också. Det blir väl kanske svårare för historieläraren att sammanfatta franska revolutionen på
tre minuter.

Varför kan inte historieläraren bara spela in hela lektionen?
– Ungdomar på gymnasiet vill ha korta, direkta klipp. Det mesta på Youtube är ungefär två till tre minuter långt. Om det står tio minuter nere i hörnet struntar nog många i att klicka på klippet. Hela lektioner fungerar nog däremot på universitetsnivå. MIT i Boston lägger till exempel ut hela
föreläsningar på Youtube.

Vad har du fått för respons från dina kollegor?
– Mattelärare är generellt sett extra stringenta. Linjerna ska vara raka och allt ska helst vara som det alltid har varit. Men det är därför jag tror att eleverna gillar det jag gör. Det är lite som när Jamie Oliver knuffar i kryddor och slänger i lite vitlök och lagar mat som vanligt folk gör. På samma sätt blir X- och Y-axeln inte alltid helt raka för mig. Många matteböcker börjar med ett bevis, medan jag ofta hoppar över det och säger ”så här är det”. Jag tror att många mattelärare har svårt för det.

Du har fått många tacksamma kommentarer från elever. Hur känns det?
– Jättekul. Det har nog aldrig hänt att någon kommit fram efter en lektion och sagt att jag verkligen hjälpte till. Jag tror att eleverna känner att det här är mer på riktigt och att de därför har lättare att ta till sig det. Sedan är det ju bra att det går att pausa läraren också.

Hur kan andra lärare använda dina Youtube-klipp?
– Det är ett sätt att auskultera på, något som jag själv sällan hinner med. Man kan gå in på Youtube och söka på till exempel konjugatregeln för att se hur olika lärare förklarar den. Sedan kan man plocka lite av varje och hitta sitt eget sätt att lära ut på.

Blir det fler klipp snart?
– I höst har jag tänkt att hela B-kursen ska ligga ute, sedan får jag se vad jag hinner med. Jag har ju ett riktigt jobb att sköta också. Än så länge finns hela A-, nästan hela B- och lite av D- och E-kursen ute.

Vill du se hur Mikael räknar?
Du hittar honom på www.youtube.com/user/MikaelBondestam

ur Lärarförbundets Magasin