Läs senare

Hon vill ge unga vetenskapligt flow

För ett år sedan startade Göteborgs universitet ett snabbspår för naturvetare som ska bli ämneslärare. Anna-Clara Rönner är en av drygt 30 studenter som är redo för en ny karriär.

14 Mar 2016

Foto: Nicke JohanssonDu är en av de första som gått Alter­nativ kompletterande pedagogisk utbildning och är nybliven gymnasie­lärare. Grattis! Hur känns det?

– Det känns jättebra! Jag ska bara fila lite på det sista aktionsforskningsprojektet, sedan är jag klar. Just nu läser jag ytterligare 15 poäng matematik, vikarierar på en gymnasieskola och väntar på min lärarlegitimation.

Vad har du för bakgrund?

– Jag är civilingenjör i kemiteknik och har disputerat i klinisk bakteriologi. Jag har bland annat jobbat med forskning och utveckling inom sårvård. Jag har också jobbat mycket med miljöfrågor.

Varför vill du bli lärare?

– Jag tycker att det är intressant med människor. Jag vill ge elever ett vetenskapligt flow och vara med och påverka vårt framtida samhälle åt rätt håll.

Hur har året varit?

– Intensivt och mångfacetterat. Utbild­ningen har varit väldigt bra och kvalificerad. Hur många var det som gick den första omgången?

– Av omkring 150 sökande var det 32 som kom in. De flesta är på väg ut nu, samtidigt så startar en ny omgång.

Studietakten är hög. Ni läste 90 hög­skolepoäng på ett år. Hur var det?

– Vi har arbetat sju dagar i veckan, men jag har haft andra sådana perioder i livet, till exempel när jag disputerade och byggde upp en forskningsverksamhet, så jag är van. Jag gillar att göra saker intensivt. Den bubblan som vi har varit i var väldigt givande.

– Jag kan se att det kan vara svårt att klara av det tempot. Är man inte beredd på att bryta vissa av sina vanliga rutiner ska man kanske gå utbildningen som tar lite längre tid.

Hur fungerade den verksamhets­förlagda utbildningen?

– Att få pröva det vi läst om och gå mellan vår egen undervisning och att själva under­visa har gjort det lättare att internalisera kunskaperna. Brobyggarna, som är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Göteborgs stad, är en viktig del. Det handlar om att bygga en bro mellan hög­skolan och skolan.

Vad krävs för att bli en bra lärare?

– Halva delen handlar om att kunna ämnet, andra delen om att kunna läsa av andra människor. Man ska kunna fånga upp alla elever.

– När jag har vikarierat som lärare har jag undervisat i kemi, biologi 1 och 2, naturkunskap och matematik. Det är en stor fördel att ha flera ämnen, då kan man ha färre elever och kan följa dem och deras behov på ett annat sätt än om man har ett ämne och många elever.

Vad tror du blir svårast?

– Att hinna med. Många kollegor arbetar 70 timmar i veckan inför nationella prov. Hur känns det att byta till ett yrke med sämre lön?

– Tufft, men jag tänker att om man kan göra bra ifrån sig så hoppas jag att det lönar sig i framtiden. Men det ligger på politikernas bord. Det är viktigt att ha ett jobb som man brinner för och som gör skillnad för framtiden.

– Kanske dyker drömjobbet som kemi­lärare på gymnasiet i Göteborg upp…

ur Lärarförbundets Magasin