Läs senare

Irriterande trender blir ingång till elevernas värld

av Andreas Ekblad
04 Dec 2017
04 Dec 2017

Som lärare möter vi ständigt nya trender bland eleverna. Trender som kommer och går. För drygt ett år sedan dök bottle flip upp. För er som inte stött på fenomenet så handlar det om att fylla en plastflaska med lagom mycket vatten. Flaskan kastas med en snurr upp i luften för att landa upprättstående.

Detta ägnade sig eleverna åt på både raster och lektioner. Ljudet när flaskan landade tvingade mig åtskilliga gånger att räkna till tio för att inte explodera. När jullovet kom åkte jag på semester och drömde om lite lugn och ro. Så en eftermiddag hörde jag åter det där ljudet, hade eleverna förföljt mig? Nej, det var några ungdomar som roade sig med att flippa en flaska.

Det var alltså inte bara mina elever som ägnade sig åt det, utan de var del av något större. Jag beslutade mig för att använda det i undervisningen. Eleverna skulle få undersöka hur stor sannolikheten var att flaskan skulle landa upprätt, påverkade vattenmängden resultatet samt hur den perfekta flask­flippen ser ut.

Tack och lov ebbade trenden ut, men ersattes raskt av en ny. Nu var det fidget spinner som gällde. Fidget spinner är en liten leksak som består av ett kullager och två eller tre vingar. När du sätter snurr på vingarna roterar den med hög fart. Det sägs att fidget spinner ska vara lugnande och hjälpa mot koncentrationssvårigheter. Inte i mitt klassrum. Eleverna koncentrerade sig inte det minsta på mina lektioners viktiga innehåll.

Jag blev helt enkelt tvungen att göra något positivt av problemet. Vi köpte in ett gäng fidget spinners och började med att dissekera dem för att se hur de var uppbyggda. Det ledde till funderingar över kullagrets historia. Vad används de till? Vad skulle det gå att göra med dem?

Vi ritade egna spinners och använde datorprogrammet GeoGebra. Resultatet blev riktigt snygga fidget spinners och elever som blev proffs på att rita geometriska figurer i datorn.

Efter sommarlovet var de snurrande leksakerna bortglömda. Nu var fokus inriktat på Snapchat, en fotodelningsapp där eleverna tar ”selfies” som de delar med varandra. Bilderna och filmsnuttarna kan redigeras och det går att lägga på olika filter för att skapa snygga, roliga och allmänt galna bilder.

Men ljudet när de fick sina ”snaps” – för de lyckas aldrig stänga av ljudet på sina mobiler – fick mig återigen att räkna till tio. Hur skulle jag möta dem i denna trend? Jo, eleverna hjälpte mig att skapa ett eget litet spöke. I en gemensam grupp delar vi utvalda delar av våra liv. Vissa dagar avskyr jag snapchatandet, andra ser jag stora möjligheter. Men det där jobbiga ljudet har minskat betydligt och jag upplever att jag är en liten del av elevernas värld.

Vad blir nästa trend? Hur möter vi den tillsammans med eleverna?

ur Lärarförbundets Magasin