Läs senare

Lektion ute – både härligt och besvärligt

av Helena Reistad
15 Maj 2017
15 Maj 2017

Nu längtar vi ut, eller hur? Titta på växter, undersöka myrstackar, gå på geologiska upptäcktsfärder – eller kanske till och med odla, håva och bygga.
Många lärare vittnar om det besvärliga med att gå ut. Eleverna har inte rätt kläder och skor eller är rädda för farliga djur. Vädret är nyckfullt. Skolan ligger kanske en bit från ett naturområde och dagar uppstyckade i 40-minuterspass gör det ännu krångligare. Allt det här är förstås sant.

Men det är också sant att det går utmärkt att vara lokal, att gräva där man står. Många klasser har redan en ”naturruta”, en plats i närheten av skolan som de regelbundet återvänder till. Andra iakttar trädens skiftningar på skolgården eller i parken tvärsöver gatan. Det går att ha utomhusmatematik i stadsmiljö, tekniklektioner vid ett utegym eller fysik på en lekplats.

Känner du dig osäker? Eller vill du helt enkelt bjuda dina elever på en häftig hel- eller halvdagsupplevelse? Då finns det hjälp att få – av naturskolan, museer eller andra organisationer som har bra skolprogram. Origo har skrivit om många av dessa saker, kolla in vår webb, och det blir garanterat fler reportage. Har du något roligt på gång som du vill tipsa oss om, så lyssnar vi väldigt gärna.
Och du – njut av sommaren utomhus! Vi ses i augusti!

ur Lärarförbundets Magasin