Läs senare

Matematikens guldålder är nu

På tal omVåga fråga och våga misslyckas. Det är guldäppelvinnaren Jonas Halls råd till lärare i matematik som ännu inte kommit i gång med digital teknik i undervisningen.

av Karin Björkman
23 Jan 2017
23 Jan 2017
Jonas Hall.

Grattis Jonas Hall, förstelärare i mate­matik, fysik och astronomi på Rodengymnasiet i Norrtälje, som i höstas fick lärarpriset Guldäpplet. Hur känns det?

– Det känns väldigt bra och värmde i hjärtat eftersom det var kollegor och elever som ansträngde sig och nominerade mig. När jag sedan blev finalist och till slut vinnare av priset så fick jag bevis för att det jag gör håller för en jurygranskning. Jag känner att jag är på rätt väg.

Vad har du för bakgrund?

– Jag hoppade av doktorandstudier i elementärpartikelfysik och blev lärare.  Jag har undervisat i 18 år i grundskolan och 8 år på gymnasiet. Jag har alltid varit intresserad av IT och matematik. Jag är också amatörastronom.

Vad spelar IT för roll i din matematikundervisning?

– Jag tycker att det är omöjligt att undervisa i matematik utan IT i dag. Matematik handlar mycket om att göra abstrakta begrepp synliga. Det kan man göra med hjälp av IT. Människor ska göra det människor är bra på, som till exempel att formulera problem och analysera resultat. Datorerna kan göra beräkningarna.

Vad har du för favoritverktyg?

– Geogebra. Det fungerar som ett matematiskt laboratorium där du kan bygga modeller, undersöka och upptäcka vad som händer. Det är bra dels för begreppsinlärning, men är också ett kraftfullt beräkningsverktyg. Du kan göra saker som ligger utanför kursplanerna eftersom beräkningarna är så lätta att göra.

Vilka lärare har glädje av Geogebra?

– Egentligen alla som undervisar i matematik, oavsett stadium. På lågstadiet kan eleverna undersöka hur trianglar ser ut och upptäcka att de kan ha spetsen nedåt. Även fysiklärare på gymnasiet kan till exempel hitta modeller av strålgångar.

Har du något tips till lärare som vill komma i gång med IT i matematikundervisningen?

– Börja, pröva, fråga, våga misslyckas. Titta på Youtubefilmer och pröva igen. Läs Thomas Lingefjärds och Per Jönssons bok IKT i grund- och gymnasieskolans matematikundervisning.

Du är vice föreståndare för Geo­gebra­institutet? Vad innebär det?

– Det innebär att jag sköter den svenska supporten via en Facebookgrupp som
heter Geogebrasupport på svenska. Jag sköter också, allt eftersom programmet utvecklas, den löpande översättningen till svenska. Vi håller också kurser och driver en webbplats.

På konferensen Skolforum pratade du om den ”matematiska guldåldern”. Vad är det?

– Jag tycker att vi lever i den nu. I fram­tiden kommer vi att titta tillbaka på den här tiden på samma sätt som vi nu ser tillbaka på antiken och renässansen och andra matematiska storhetstider.

– Dagens matematik har hjälpt till att utveckla tekniken så att tekniken, i sin tur, kan utveckla matematiken, i en loop av positiv feedback. Matematiken genomsyrar vårt samhälle. Den finns på många ställen; till exempel så har säkra banköverföringar, dator- och filmgrafik och logistikplanering avancerad matematik bakom sig.

Hur ser en riktigt bra dag ut på jobbet?

– Då har många elever förstått mycket och samtidigt haft kul. Kanske har även jag lärt mig något nytt. Det är alltid en bonus. Jag brukar säga att jag är lärare i betydelsen att jag lär mig hela tiden.

ur Lärarförbundets Magasin