Läs senare

Plocka fram lusten att plocka isär

av Karin Södergren
23 Jan 2018
23 Jan 2018

Min kompis Maja var nog ganska teknisk. Hon hade alltid en skruvmejsel med sig i sin gröna tygväska. Alltid fanns det något som behövde fixas. Ett vickande bord, en gnisslande cykelkedja eller en skylt att skruva bort. Hon hade många roliga skyltar från tågkupéer och vänt­hallar i sitt rum.

En dag skruvade hon sönder telefonen hemma hos mig för att se hur den fungerade. Hundratals små blanka delar låg strödda över köksbordet. Min mamma blev inte så glad när hon kom hem. Men framåt natten hade Maja fått ihop telefonen igen.

Så småningom blev hon kamera­reparatör, skruvmejslarna blev många och små. Senare fick hon en blodsjukdom och dog alldeles för tidigt. Men jag tänker alltid på henne när jag ser en skruvmejsel.

Just den där obändiga lusten att plocka isär och se vad som finns inuti är det många barn som har. Det konstiga är att den ofta försvinner sen. De lär sig att behärska sin ny­fikenhet, att inte ställa till oreda eller förstöra. Eller så är det vi vuxna som alltför snabbt lägger oss i, hejdar och ställer till rätta.

NO- och tekniksalarna skulle kunna vara den frizon som många elever behöver för att behålla sin undersökarlusta. Eller för att återuppväcka den. För den finns där någonstans hos de allra flesta, det är jag säker på. Redo att väckas till liv igen under rätt förutsättningar.

Läs Claes Klasanders tänkvärda krönika på nästa uppslag om det här med att vara teknisk.

I detta nummer fokuserar vi på elever som gillar matematik. Lagom till vinterns stora matematikfest – matematikbiennalen – ger vi tips om hur man kan ge extra utmaningar till dem som har lätt för matte. Så att de inte tröttnar.

ur Lärarförbundets Magasin