Läs senare

Robot tar klassen till Istanbul

NXT rullar nerför backen, svänger och välter några hinder. Stannar, backar och kör fast.
 För Dalängskolans lag Sjöbergs valpar återstår några svettiga dagar innan det är dags för Europafinal i robottävlingen First Lego League i Istanbul.

03 Maj 2010

Det är åttonde året som Dalängskolan i Lidköping är med i First Lego League. I uppgiften ingår att bygga och programmera en legorobot, att göra ett teoretiskt forskningsprojekt och att skriva dagbok under arbetets gång.
Vid regionuttagningen i Skövde i november snubblade Sjöbergs valpar på målsnöret. Men laget lyckades ordna ett wild card och laddar nu inför Europamästerskapen i Turkiet.
        De sju lagmedlemmarna kämpar med att få roboten att uppföra sig och att finslipa den teoretiska uppgiften. Under tiden arbetar resten av klass 9H vid datasvarven och gravyrmaskinen.
        Pontus Björk, 16 år, stönar och viftar irri­terat med händerna när roboten inte går som han vill.
   – Det går inte när hela klassen är med!
   – Men på sätt och vis är det bra. När ni kommer till tävlingen kommer det att vara fullt runtomkring er, peppar Stellan Svensson, teknik- och slöjdlärare.
   – Ja, men då har vi gjort allting färdigt ju!

2004 utsågs Dalängskolan till årets teknikutbildning av branschorganisationen Teknikföretagen. I motiveringen lyftes det långsiktiga arbetet för att utveckla skolans teknikundervisning, bland annat genom stipendier, ny utrustning och samarbete med fadderföretag.
        Rektor Alf Larsson visar runt i skolans två tekniksalar. Här finns datorstyrda svarvar, en gravyrmaskin och cad-styrd fräsmaskin.
   – Allt vi har i det här huset är i samarbete med det lokala näringslivet. Vi har till och med gjort jobb för företag i gravyrmaskinen.
        Tekniksatsningen på Dalängskolan går tillbaka drygt 15 år i tiden.
   – Då hade vi precis fått en ny läroplan som gjorde teknikämnet obligatoriskt och vi ville fånga framför allt flickorna genom att jobba med små enheter. Här har inga klasser mer än 20 elever, säger Alf Larsson, som på den tiden var lärare i teknik och matematik på skolan.
        Flera företag gick med på att delfinansiera skolans inköp av nya maskiner, i utbyte mot tydliga skyltar med företagens namn.
   – De får inte ut något annat än billig marknadsföring. Plus att producenterna i verkstadsindustrin vet att de förser vår gymnasieskola med elever.
        Och det stämmer. Yrkeslinjerna på Lid­köpings enda kommunala gymnasieskola, De la Gardiegymnasiet, fylls varje år med förstahandssökande från grundskolan. Även teknikprogrammets fyra inriktningar, däribland flygteknik, har lätt att få elever. Preliminär statistik för höstterminen visar på två till tre sökande till varje plats.
   – Jag säger inte att vi har varit avgörande för det, men att vi har bidragit, säger Alf Larsson stolt.
        Han pekar i smyg ut en elev och säger ”Den där, han kommer att bli professor i matematik om 20 år”.
När teknikläraren Stellan Svensson ska sätta fingret på vad som gör undervisningen på Dalängskolan speciell framhåller han de moderna maskinerna.
   – Vi anknyter till hur det ser ut ute i näringslivet och kan introducera all teknik. Dessutom väcker vi elevernas kreativitet genom att alla får prova på allting. Alla får känna att de har något att komma med.
        Malin Svensson, 16 år, svarvar knappar i aluminium till en hylla – kanske ska det bli en klädhängare. Först har hon programmerat in hur hon vill att svarven ska arbeta.
        Rektor Alf Larsson myser:
   – Först läser de x- och y-koordinatorer i matten. Sedan tar de med den kunskapen ut i verkligheten. De ser kopplingen – hur teori och praktik går hand i hand.
        Rebecca Palmstedt, 16 år, och Lili Yun, 15 år, är med i laget som ska till Istanbul om några veckor. Temat för årets tävling är ”Smart move”. Rebecca Palmstedt och Lili Yun har hand om teoridelen.
   – Uppgiften är att hitta ett transportproblem i samhället och försöka hitta en innovativ lösning. Jag tror att de flesta tänker på fordonstransporter, men vi ville tänka utanför det, säger Lili Yun.
        Valet föll på vattentransporter i kretsloppet och hur man kan ta hand om de utsläpp som försurar vattnet. Lagets tanke är att samla ihop koldioxid och andra föroreningar som bildas vid förbränning i till exempel bilar och fabriker och göra dem till vätska. Sedan ska vätskan omvandlas till fast form, till karbonater.
   – Vi funderar på om man ska kunna lämna in karbonaterna i en tank, säger Lili Yun.
        I Istanbul ska arbetet redovisas med en presentation i Powerpoint. Laget klurar också på om det går att göra en prototyp av idén.
   – Vi har letat efter något som känns bra. Det känns så skönt nu när det har klickat. Det känns verkligen som om vi har en väldigt bra idé, säger Lili Yun.
        Pontus Björk, Lili Yun och Rebecca Palmstedt går sedan sjuan i en profilklass med inriktning matematik, naturvetenskap och teknik. De läser matte A, alltså på gymnasienivå, och har 80 minuters extra undervisning i veckan. Alla tre kan tänka sig en framtid inom något natur­vetenskapligt ämne.
   – Jag kan snarare inte tänka mig något utanför naturvetenskap, säger Rebecca Palmstedt. Jag skulle vilja forska och utveckla något – förbättra samhället.

Hur kom det sig att du valde just den här profilen?
   – Jag har alltid varit studiemotiverad och nu kom jag till en klass med likasinnade, säger hon.
        Pontus Björk gillar att få göra något med händerna – att inte bara sitta i skolbänken.
   – Det är kul när man får komma på egna lösningar helt själv. När man ska bygga en grej och räkna ut hur man ska göra. Det är det som är så kul med tävlingen också.

Om några veckor ska allt sitta på plats – både teoriprojekt och robotprogrammering. Pontus Björk räknar med många timmars arbete innan allt är färdigt inför resan till Istanbul.

Vad är er styrka i laget?
   – Vi är bra på att samarbeta och kompletterar varandra bra och kommer bra överens. Dessutom är vi glada.

Vad tror du om era chanser att ta hem vinsten?
– Man kan alltid hoppas. Alla andra kanske missar – man vet inte. Om vi har en bra dag kan vad som helst hända!

Vill du veta hur det gick för Sjöbergs valpar i First Lego League i Turkiet? Gå in på Origos hemsida: www.lararnasnyheter.se/origo.

Alla artiklar i temat Vem vill bli ingenjör? (7)

ur Lärarförbundets Magasin