Läs senare

Scratch gör det barnsligt kul att programmera

Programmering måste inte vara svårt. Med gratisverktyget Scratch förvandlas komplicerade koder till tecknade serier, och det passar perfekt för elever i alla åldrar.

24 Okt 2016

Borde alla elever lära sig programmering? Frågan har diskuterats länge, inte minst i regeringens nationella IT-strategi. Men som lärare behöver man inte vänta på politiska beslut. Programmeringen går att koppla till många ämnen redan i dag, och det är varken svårt eller tråkigt.

Det amerikanska prestigeuniversitetet MIT (Massachusetts Institute of Technology) har tagit fram ett enkelt gratisverktyg som heter Scratch. Idén är att lära nybörjare grunderna i programmering, och det smarta är att alla krångliga koder har ersätts med tecknade bilder.

Grundtanken är enkel. Du ser en katt, och utmaningen är att styra den. Du kan exempelvis beordra katten att gå tio steg, vända sig 15 grader och sedan jama. I vanlig programmering skulle det här kräva ett antal svårbegripliga textsnuttar, men Scratch använder i stället grafiska bilder. Koderna ser ut som pusselbitar och du använder dem genom att klicka och dra med musen.

Med Scratch går det att skapa enkla spel, program eller interaktiva berättelser där kattens beteende påverkas av vad användaren svarar.

Givetvis går det att byta ut katten mot andra figurer, och det är även lätt att lägga på bakgrundsbilder, musik och ljud. Resultatet blir alltså ett spel eller miniprogram som ser riktigt professionellt ut.

Beroende på ämne går det att använda Scratch på olika sätt, och den som vill ha inspiration kan kolla hur andra har gjort. Många lärare delar nämligen med sig av sina ”scratchar”, och på så sätt går det att
se exakt hur ett spel eller program är uppbyggt. Ja, det går till och med att själv arbeta vidare på en befintlig scratch om man inte vill börja från början.

Scratch körs direkt i webbläsaren, så det krävs inga extra program på datorn. Det är gratis att använda och reklamfritt. Dessutom finns det gott om lärarhandledningar och andra pedagogiska verktyg knutna till Scratch. Svenska Internetstiftelsen har exempelvis tagit fram en bra nybörjarguide som du hittar på www.barnhack.se.

Hela tanken är att den som leker sig fram samtidigt lär sig grundtankarna i programmering. På så sätt blir det lättare att förstå hur professionella programmeringsverktyg fungerar, eftersom de bygger på samma sätt att tänka som Scratch.

Word och Excel

Många har försökt men ingen har på allvar lyckats utmana Microsoft Office. Word, Excel och Powerpoint är självklara standardverktyg på de flesta datorer. Numera finns Office-paketet dessutom som app, så du kan köra det på din mobil eller surfplatta. Apparna är nedbantade, men innehåller alla viktiga funktioner, och de fungerar smidigt med filer från datorversionen. Till skillnad från datorprogrammen är apparna helt gratis.

Läs mer och hämta appen för Android, IOS eller Windows Phone på www.office.com.

Så kommer du igång med Scratch

1 Surfa till scratch.mit.edu och klicka på Gå med i Scratch. Börja med att välja användarnamn och lösenord och klicka sedan på Nästa ett par gånger för att avsluta registreringen.

2 Om du vill se hur Scratch funkar innan du registrerar dig kan du klicka på Testa. Det går då att använda tjänsten på direkten, men du kan inte spara några jobb.

3 För att starta klickar du på Skapa. I den stora rutan visas en katt, och du styr den med hjälp av skript-kommandona till höger. Det finns många saker som katten kan göra, och under rubriken Händelser bestämmer du när någonting ska ske. Du kan alltså koppla en händelse till exempelvis ett musklick eller en tangenttryckning.

4 Som du ser är varje kommando en pusselbit, och du lägger ihop bitarna till en enhet. För att ta bort ett kommando eller kopiera det är det bara att högerklicka.

5 Du väljer själv hur avancerad programmeringen ska vara. Det går exempelvis att ställa frågor till användaren, och styra händelsen utifrån vad hen svarar.

6 För att göra din scratch roligare går det att klicka på Ny bakgrund längst ned till vänster. Använd en färdig bakgrund eller skapa en egen genom att rita, använda kameran eller ladda upp en färdig bild.

7 Din scratch sparas automatiskt, och uppe till vänster kan du ändra namnet. Den är som standard bara tillgänglig för dig. Vill du låta andra komma åt den klickar du på Dela.

8 För att hitta tidigare scratchar klickar du på ditt användarnamn högst upp till höger och väljer Mina grejer. Här ser du en lista, och du kan välja att radera dem eller ta bort delningen.

9 Om du vill se andra användares scratchar klickar du på Utforska. Du kan söka via olika kategorier eller i sökrutan högst upp. Klicka på en scratch för att ta fram den. Om du vill starta klickar du på bilden, men du kan även välja Se inuti för att undersöka hur själva programmeringen är gjord.

10 En kul finess är att du själv kan arbeta vidare med en delad scratch. Klicka bara på Remix så kommer du in i redigeringsläget.

ur Lärarförbundets Magasin