Läs senare

Smaka på matten

03 Maj 2010

Jag har precis ställt frågan: Vad kan 966/7 vara i verkligheten?
        Den besvaras med att en elev pillar med pennan, en annan tittar bort och någon suckar tungt.
   –  Vadå verkligheten? undrar en elev till slut.
   –  Jo, matematiken i skolan har med verkligheten att göra, vi använder oss av matematiken hela tiden oavsett var vi är eller vad vi gör, svarar jag.
   –  Jaha? säger eleven och en kompakt tystnad lägger sig över klassrummet.
        Hur ska jag nu ro det här i land? tänker jag. Jag visar och förklarar innan eleverna lite trevande kommer med egna förslag om motorcrossar, energidrycker, datorer och kor. De börjar sakta förstå och koppla ihop skolmatematiken med sina egna liv.
   –  966/7 kan vara att jag dricker 966 liter vatten på en vecka och sedan ser jag hur många liter det blir per dag, säger en elev.
   –  Absolut, säger jag.
        Eleverna räknar och kommer fram till att det blir 138 liter/dag. Ganska mycket vatten tänker jag men eleverna verkar inte reflektera över det och snart kommer nästa elevförslag:
   –  Kan vi inte räkna ut hur mycket vatten det blir per timme under en hel dag?
   –  Självklart! Eleverna räknar, diskuterar, funderar och kommer till slut fram till att de är vakna 16 timmar per dygn, i genomsnitt. 138/16 innebär att eleverna är tvungna att dricka drygt 8 liter per timme.
   –  Är det rimligt att dricka drygt 8 liter per timme? frågar jag.
   –  Haha, ja om man är jättetörstig, skrattar en elev.
   –  Nä, det är ju jättemycket vatten, säger en annan.
        Tyvärr lyfte jag inte fler frågor om vattendrickandet men vi kunde ha fortsatt med: Hur mycket är 966 liter och/eller 138 liter? Vad behöver vi jämföra med för att få en uppfattning om hur mycket 966 liter är? Går det att dricka 8 liter per timme? Hur skulle vi känna oss då? Hur många liter dricker alla tillsammans under skollunchen?
        För var dag som går blir vi bättre och bättre på att koppla ihop skol­matematiken med livet och eleverna är engagerade när de själva bjuds in för att hitta på och/eller utgå från något som finns i deras egna liv. När eleverna får möjlighet att vara delaktiga och utgå från sig själva blir de nyfikna och när de blir nyfikna – då händer det spännande saker.
        För det gäller verkligen att utforska matematiken. Vi behöver prata, pröva, klämma, peta och ibland kanske till och med smaka på matematiken för att få en uppfattning om den. En matteuppgift blir så väldigt mycket mer än enbart ett ”isolerat tal” om vi undersöker, frågar och diskuterar kring det. Vi måste också ställa oss frågan om svaret är rimligt och lyfta fram de felaktiga svaren till diskussion.
        Matematik är roligt och mycket mer än att bara arbeta i boken. Och håller du inte med mig vill jag att du letar reda på kursplanens alla verb där räkna endast är ett av väldigt många – då förstår du.

ur Lärarförbundets Magasin