Läs senare

Spelet som fixar läxförhören

Trist med prov och läxförhör? Med hjälp av tjänster som Kahoot kan du förvandla åtminstone några av dem till spel som eleverna verkligen gillar.

11 Maj 2015
Spelet som fixar läxförhören
Foto: Olivia Jeczmyk

Spel är roligare än plugg. Det skulle de flesta elever skriva under på.

Många pedagoger försöker dra nytta av det här intresset och nyckelordet är spelifiering (gamification). Det finns gott om exempel på spel där man faktiskt lär sig någonting, inte minst för de lite yngre.

Men spelen kan även flytta in i klass­rummet. Med hjälp av tjänster som Kahoot, Socrative och Quizlet går det att ersätta ­traditionella läxförhör och prov med spel.

Upplägget är enkelt. Det enda du behöver göra är att registrera dig på en tjänst som Kahoot och skapa ett slags frågesport (se ruta till höger). Du kör den med hjälp av dator och projektor i klassrummet, och alla eleverna ser samma fråga och svarsalternativ.

För att svara använder de en mobiltelefon, surfplatta eller dator. Vad de väljer spelar ingen roll. Tjänsterna körs i webbläsaren, så det krävs ingen krånglig installation.

Eleverna måste inte heller registrera sig. Det enda som krävs är att de surfar till en speciell webbsida och fyller i den sexsiffriga spelkod som visas på din skärm längst fram i klassrummet. De väljer också ett användarnamn, och i och med det blir de inkopplade på spelet.

När du visar en fråga svarar eleverna genom att klicka eller peka på rätt svars­alternativ. Dessa visas på elevernas skärm i form av färgglada och tydliga knappar.

Efter varje fråga visar ett ”scoreboard” hur klassen ligger till.

Du som lärare har full kontroll över ­spelet. Du kan kicka ut en elev som inte sköter sig, och du kan avsluta spelet med ett klick. Eftersom det är du som manuellt byter fråga finns det tid att förklara, utveckla och diskutera.

När spelet är klart är det inte bara eleverna som bedöms. Du som lärare får respons från eleverna, som betygsätter ditt spel.

Förutom att ställa kunskapsfrågor går det även att använda Kahoot för att starta diskussioner. Du kan med andra ord ställa en provokativ fråga i ditt ämne, ge fyra svars­alternativ och låta klassen svara. Utifrån deras svar går det sedan att forma en diskussion. På samma sätt går det att genomföra olika omröstningar i aktuella ämnen.

Det du skapar på Kahoot kan du dela med andra. Du och dina kollegor kan med andra ord ta fram materialet tillsammans.

Ja, många väljer till och med att göra sina alster helt offentliga. Det finns över en miljon färdiga frågesporter som vem som helst kan använda, så det är lätt att hämta inspiration från andra.

5 verktyg för frågesporter och diskussioner

Så här kommer du igång med Kahoot

1 Surfa in till getkahoot.com och klicka på Get my free account. Ange om du är elev eller lärare och fyll i skolans namn, din mejladress, ett användarnamn och ett lösenord. När du klickar på Create Account så skapas ett konto och din Kahoot-sida öppnas.

2 För att bekanta dig med Kahoot kan du titta på en introduktionsvideo och köra en introduktions-quiz. Under FAQ och Support finns det mer hjälp om du kör fast.

3 Du skapar en ny Kahoot genom att klicka på New K! högst upp till vänster och välja mellan Quiz, Discussion och Survey. Du måste också ge den ett namn.

4 Du får nu ställa en fråga och sätta en tidsgräns för hur länge eleverna ska få tänka. Du får också ange fyra svarsalternativ och bestämma vilka som är rätt. Välj sedan Add question för att skriva en till. När du är klar klickar du på Save & Continue och bestämmer om skapelsen ska vara privat eller offentlig. Du kan också dela den med andra.

5 För att köra en Kahoot i klassrummet klickar du på My Kahoots, Play, Launch. Nu visas en sexsiffrig kod på skärmen. Eleverna ska ta fram sina mobiler, plattor eller datorer och surfa till kahoot.it. Det enda de behöver göra här är att fylla i koden och välja ett användarnamn.

6 I takt med att eleverna ansluter sig visas en lista på din skärm. När alla är klara klickar du på Start now. Nu visas frågan, och eleverna svarar på sina egna skärmar. Genom att klicka på Feedback & results ser du både hur det gick för eleverna och vad de tyckte om spelet.

ur Lärarförbundets Magasin