Ingår i temat
Koll på klotet
Läs senare

Vrooom in i framtiden!

Ballongbilsrace, jakt på energitjuvar och omröstning om onödigaste prylen. Fjärdeklassarna i Danderyds montessori­skola har full koll på hållbar utveckling.
– Även om just det här är NO, så får man in andra ämnen i det också, säger läraren Annica Lindström.

26 Nov 2013

Foto: Oskar KullanderFinalisterna gör sig redo för start. Smilla Roupé på ena sidan, uppbackad av sitt crew som ger henne massage och ser till att tejpen sitter som den ska på ekipaget. Jacob Fransson på den andra sidan, med sin co-driver som ser över hjulen in i det sista.

Så går startskottet, greppet släpps om ballongerna – och där far bilarna i väg. Jacob Franssons snabb som en pil, längre än någonsin om än inte i en helt rak bana. Men ajajaj, ballongen släpper på Smilla Roupés bil. Den har gått som ett spjut hittills på tävlingarna, men saktar nu  slokande in.

Jacob Fransson studsar på stället i en spontan segerdans. Ivrigt förklarar han några av tricken med den vinnande konstruktionen: hur sugröret – som man blåser upp ballongen med och som dessutom ger bilen mer styrfart – ska vara placerat så lågt som möjligt. Att det gäller att minimera bilens vikt genom att klippa bort mesta möjliga av karossen av kartong och göra hjulens hål så små att de sitter kvar utan tyngande tejp.

Smilla Roupé, i sin tur, berättar hur silvertejpen hon hade fäst ballongen med till slut gett upp och måst ersättas med vanlig tejp, med uselt klister. Visst är hon lite besviken, men bilen gick ändå långt. Kanske tack vare att hon smort trähjulen med olja. Lite oroligt undrar hon om oljan verkligen är miljövänlig, men läraren Annica Lindström kan lugna  henne med att det är svensk rapsolja.

Ballongbilsracet har gått av stapeln i gymnastiksalen här på Danderyds montessoriskola. Bil efter bil har mötts i ett otal heats – under osviklig ledning av domaren Jonas Grönlund, lärare i idrott och hälsa.

Inom sitt ämne ser han hållbar utveckling som något långsiktigt och vill inspirera eleverna till rörelseglädje för livet.

Hållbarhet kan också betyda att lärare samarbetar ännu mera, menar han. Det är så många kunskapskrav som sammanfaller att det är dumt att inte samarbeta mellan olika ämnen.

Just idag arbetar han tillsammans med Annica Lindström, 1–7-lärare i matematik och NO, som har hållbar utveckling som tema med år 4 under hela läsåret.

– De har älskat att konstruera bilarna! Och jag som lärare älskar att jag kan prata om andra saker medan de bygger. Sådant som vad energi är, krafters riktning – åt vilket håll rullar bilen om en kraft kommer från det hållet, och en annan därifrån? Jag får in många mål i samma uppgift, säger Annica Lindström.

Flera elever har tagit med sig bilbygget hem över helgen. Många har gått igång på uppgiften och har kommit på nya tekniska lösningar. Ballongbilar är i och för sig inget nytt, säger läraren, men är en bra ingång.

En film om hur man bygger bilarna är ett av alla exempel som ingår i Energi­fallet, ett nätbaserat skolmaterial som Natur­skyddsföreningen har tagit fram. Annica Lindström och hennes elever var testpiloter för projektet innan det hade premiär nu i höst.

– Det viktiga är ju inte att jobba med just det här materialet, utan att få in hur man tänker kring hållbar utveckling i alla ämnen, hela tiden. Det här är bara en kick-off.

Det går att följa hela energifallet om man vill, men Annica Lindström väljer att plocka de bitar hon tycker passar bäst och blandar det med annat. Höstterminen inleddes med att klassen besökte Tekniska museet och utställningen Spelet om energin, utformat som ett stort datorspel. Där testade eleverna hur framtiden påverkas av vad man handlar i mataffären och hur man bor och reser.

– Det är viktigt att inte prata om hållbar utveckling på ett skrämmande sätt som leder till en dyster syn på framtiden, utan visa att det finns hopp, framtidstro. I museets spel kunde de till exempel välja vad de stoppade i matkassen och se att man kan göra jättebra val.

Klassen har också gått runt på hela skolan och jagat energitjuvar. Spåren är tydliga, överallt sitter papperslappar. På droppande kranar, lampor som lyser i tomma rum, ytterdörren man glömmer stänga – till och med på klasskompisen som spelar för mycket datorspel.

Foto: Oskar KullanderMan behöver inte hålla sig strikt till åldersindelningen i Energifallet. En övning som Annica Lindström hittade för år 1–3 är att räkna hur många gånger per dag familjen öppnar kylskåpet. Den fick eleverna med sig hem i läxa över helgen.

– Det kunde vara svårt att få storebror att skriva upp sig, sa någon, som fick vakta vid kylen för att skriva upp när brorsan var där.

Protokollen togs med till skolan för att eleverna skulle räkna ut genomsnittet i familjerna.

– Där fick vi in lite matte också. Snittet blev 31 gånger per familj och dag, men det låter nästan lite misstänkt lågt.

Allt klassen gör inom hållbar utveckling dokumenterar Annica Lindström i den e-bok som finns att ladda ned på Energifallets hemsida. Hon tycker dock inte att den är särskilt användarvänlig. Sajtens lärarhandledningar berömmer hon däremot, de innehåller massor av tips och fakta.

Hon delar klassen med Cecilia Gustafsson som har svenska och SO. De planerar tillsammans även när de arbetar med hållbar utveckling.

Foto: Oskar Kullander– Håller hon på med ett land i Europa, tittar vi på vilka fabriker som finns där och jag tar in försurning, transporter och så vidare. Likadant med ord, där lär vi nya som import och export, säger Annica Lindström.

I klassrummet står ett bord dukat med allsköns märkliga prylar, som eleverna har tagit med hemifrån. Nu ska här röstas om vilken som är den allra mest onödiga. Popcornmaskinen, hamburgerpressen, lillsyrrans Hello Kitty-samling (som brorsan bara fick ta med på bild) eller väckarklockan med den dansande flodhästen?

Alla kommer fram, presenterar och motiverar. Niklas Thor visar sin energivärsting till vattenpistol, som
måste laddas ett helt dygn men sen bara går att använda en kvart.

Foto: Oskar KullanderHanduppräckning med ansiktet ned mot bänken – ingen kompisröstning – är det som gäller. Och det blir smink som får flest röster, tätt följt av Niklas Thors vattenpistol!

Vad som kan vara speciellt eller problematiskt med elever i just den här åldern är att de lätt kan bli lite fanatiska, menar Annica Lindström.

– De kan gå runt och släcka alla lampor eller vilja slänga syskonens ”onödiga” leksaker. Då får man tona ned det och hjälpa dem att se att vi inte kan ha det jättemörkt, att leksaker kan vara kul och att man någon gång måste få åka på semester …

Energitjuvar och pryldetektiver

Energifallet är ett nytt, webbaserat utbildningsmaterial för grundskolan, som Natur­skyddsföreningen har tagit fram, bland annat med hjälp av lärare. Det innehåller övningar, tips, filmer, fiffiga hjälpmedel och lärarhandledningar, uppdelade efter skolår 13, 46 och 79. Man kan använda hela materialet eller välja de delar som passar en bäst. Allt är gratis.

naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet

Fem tips r hållbar undervisning

  • Samarbeta med andra lärare över ämnes­gränserna. Hållbarhetsfrågor är komplexa och det är omöjligt för en enskild lärare att vara insatt i allt. Genom samarbete blir ofta undervisningen mer inspirerande, för både lärare och elever.
     
  • Ta avstamp i det verkliga. Utgå från en aktuell fråga, som varför äpplen från andra sidan jordklotet är billigare än svenska. I den frågan kan man väva in både NO och matematik, till exempel om hur olika näringsämnen påverkar vår kropp och hälsa, göra beräkningar av hur lång transportväg det kan handla om och hur mycket transporterna kostar.
     
  • Försök fokusera på handlingskraft i stället för maktlöshet och ”klimatångest”. Hjälp eleverna att utveckla handlings­kompetens.
     
  • Fastna inte bara i miljöfrågorna. Glöm inte det globala, sociala perspektivet. Tänk på att du inte behöver kunna alla svaren. I vissa fall finns det kanske inte ens några givna svar.
     
  • Hämta inspiration av andra. Skol­­­verkets webb, finns en hel del information och exempel från olika skolor som arbetar med hållbar utveckling. Bra stödmaterial hittar du också på Världs­­­­natur­­fonden, under rubriken ”utbildning” och på Håll Sverige Rent.

    Källa: Karin Warlin, naturkunskapslärare, Allvar Gullstrandgymnasiet, Landskrona.

ur Lärarförbundets Magasin