Läs senare

Sexualupplysaren

I Sverige finns mycket att förhålla sig till när det gäller sexuell hälsa. En ny bok av Inti Chavez Perez riktar sig till nyanlända och deras lärare.

06 Mar 2018

Du har skrivit boken Jag och du, en bok om sex och samlevnad för nyanlända. Varför behövs den?

– Nyanlända ungdomar har väldigt specifika behov och utmaningar. Det är en heterogen grupp, men av forskningen vet vi att den är särskilt utsatt när det gäller till exempel sexuell ohälsa, sexuella övergrepp och förtryck i hemmet. Det finns en större risk att deras sexuella rättigheter hotas, därför är det extra viktigt med sex och samlevnadsundervisning. Min bok förklarar hur
Sverige är strukturerat kring sexualitet och relationer genom lagar, hur vården är organiserad när det gäller sexuell hälsa och hur kroppen fungerar.

Under hösten uppmärksammades sexuella trakasserier under hashtagen #metoo. Hur berörs sexuellt våld i boken?

– I kapitlet ”Våra lagar” skriver jag bland annat om tafsning och våldtäkt. Ett annat kapitel handlar om samtycke – under rubriken ”Ja”. Jag har intervjuat ungdomar om deras egna erfarenhet av relationer och sex. Några tjejer pratar om hur jobbigt det är när killar är för påträngande, en annan berättar om hur det är att ha en sexuellt våldsam pojkvän och en kille berättar om när han blev utnyttjad av en kvinna när han var i övre tonåren.

Som sexualupplysare möter du många nyanlända ungdomar. Vilken är den vanligaste frågan?

– Det är mycket funderingar kring kroppen, till exempel om onani är skadligt. Många kommer från länder där skolan aldrig i livet skulle berätta hur ett barn blir till, så det finns kunskapsluckor som inte är så vanliga bland elever som är uppvuxna i Sverige.

Hur bemöter du frågorna?

– Det gäller att redovisa fakta på ett så neutralt sätt som möjligt. Jag försöker vara trygg och inte projicera för mycket känslor, för det kan smitta av sig. Det gäller att möta eleverna där de befinner sig just nu så att de känner igen sig.

Hur då?

– För mig är det viktigt att vara solidarisk med målgruppen. Jag kan inte inleda med ett kapitel om könssjukdomar och skriva att unga ska använda kondom bara för att jag tycker att det är viktigt. Det vore inte schyst.

I stället börjar det med ett kapitel om ”att träffas”. Varför då?

– Min erfarenhet är att många nyanlända längtar efter någon form av kontakt, det behöver inte vara sex. Men det är lätt att känna sig isolerad.

Ett avsnitt handlar om nakenhet. Vilka erfarenheter har intervju­personerna av det?

– En tjej berättar att hon kommer från ett land där killar inte ens får gå i shorts och visa knäna. När hon kommer till en svensk strand är där massor av lättklädda killar och hon glor på dem helt ohämmat. En kille berättar om första gången han går på ett badhus och hur han och kompisarna tycker att det är extremt att alla går omkring nakna i omklädningsrummet. I slutet av boken skriver jag om att nakenhet i Sverige inte behöver betyda att man söker kontakt eller vill berätta något om sig själv. Att vara avklädd är heller ingen signal om att man är mottaglig för sex.

Vilket är det bästa tipset i boken tycker du?

– Jag är glad över att boken har ett så tydligt perspektiv på lagar. Överallt finns det små domarklubbor med en faktatext som beskriver exakt hur en lag funkar, till exempel om grooming eller att man inte får fota någon i ett omklädningsrum. Det finns väldigt många lagar inom sex- och samlevnadsfältet. Min erfarenhet är att många, även de som är födda här, inte har koll på dem.

ur Lärarförbundets Magasin